woensdag 7 december 2016

Lady Baby Booties




Het is alweer een hele tijd geleden dat er
een blogpost van ons was.😔

Om het een beetje goed te maken
plaats ik nu een post met een gratis 
(vertaald) patroon.

Deze keer weer een patroon 
voor babyschoentjes.
Ze zijn makkelijker te maken 
dan de booties waar ik eerder 
een patroon van postte.
Veel mensen hadden nogal 
wat moeite met dat patroon,
zoals ik begreep.





Het is een schoentje voor meisjes,
maar hij is heel makkelijk aan te
 passen voor jongetjes.
Je haakt dan geen kantje aan de bovenkant,
maar een effen omslag.



Ik haakte ze ook nog in een blauw/groene tint.



Volgens patroon haak je het zooltje en
het randje in een andere kleur dan het schoentje zelf.
Maar je kunt daar natuurlijk zelf 
allerlei variaties in maken.
Ik heb ze ook een keer helemaal in één kleur gehaakt,
en dat is ook erg leuk.



Ik haakte met Colour Crafter van Scheepjes,
en met Bravo van Schachenmayr.




Hier volgt dan het patroon:


Babyschoentjes met kanten randje.

Maten: Het patroon is beschreven voor 0-6 mnd. De maten voor 6-12 mnd staan tussen haakjes [ ].
Lengte 0-6 mnd: ong. 9 cm.     6-12 mnd: ong. 10 cm.
Materiaal: Haaknaald 3,5 mm. Garen geschikt voor haaknaald 3,5 mm. In 2 kleuren.
Gebruikte steken: stk: steek;steken /  l: losse  / hv: halve vaste  / v: vaste  /2vsh: 2 vasten samenhaken/  hst: half stokje / 2stsh: 2 stokjes samenhaken.

Zooltje:
Toer 1 : 11 [13] lossen, 2hst in 2e l vanaf de haaknaald, 1 hst in vlg 8 [10] stk, 5 hst in de vlg stk (je gaat nu aan de andere kant van de opzetlossen verderhaken), 1 hst in de vlg 8 [10] stk, 3 hst in de laatste stk. (26 [30] stk). De toer níet sluiten met een hv!
Toer 2 : Haak 2 hst in elk van de 1e 2 stk van de vorige toer, 1 hst in de vlg 8 [10] stk, 2 hst in de vlg 5 stk, 1 hst in vlg 8 [10] stk, 2 hst in vlg 3 st. (36 [40] stk). De toer níet sluiten met een hv!
Toer 3 : Begin in de 1e stk van de vorige toer: (2 hst in 1e stk, 1 hst in vlg stk) 2x, 1 hst in vlg 8 [10] stk, 5x (2 hst in vlg stk, 1 hst in vlg stk), 1 hst in vlg 8 [10] stk, 3x (2 hst in vlg stk, 1 hst in vlg stk). Deze toer sluiten met een hv in de 1e stk van deze toer (46 [50] steken).  Afhechten.

Bovenkant schoentje:
Toer 1: Hecht de draad (van een andere kleur) aan, precies in het midden van het hieltje, 1 l, 1 v in dezelfde stk als de losse, maar dan in de achterste lus, (let op: deze toer wordt alleen in de achterste lus gehaakt), 1 v in de volgende 45 [49] stk.  Géén hv in de 1e v van deze toer en elke volgende toer!!
Toer 2-4 [5]: Er wordt nu weer in beide lussen van de stk van de vorige toer gehaakt. Begin in de 1e stk van de vorige toer, 1 v in elke volgende stk van de toer. (46 [50] steken)
Toer 5 [6]: Begin in de 1e stk van de vorige toer, 1 v in de eerste 15 [17] stk, 6x(2vsh, 1 v in vlg stk), 1 v in vlg 13 [15] stk. (40 [44] stk].
Toer 6 [7]: Begin in de 1e v van de vorige toer, 1 v in de eerste 15 [17] stk, 6x 2vsh, 1 v in vlg 13 [15] stk.  (34 [38] stk).
Toer 7 [8]: Begin in de 1e stk van de vorige toer, 1 v in de 1e stk, 2 vsh, 1 v in vlg 11 [13] stk, 4x 2stsh, 1 v in vlg 9 [11] stk, 2vsh, 1 v in vlg stk (28 [32] stk).
Toer 8 [9]- 13 [15]: Begin in de 1e stk van de vorige toer, 1 v in elke stk van de vorige toer.
Toer 14 [16]: Begin in de 1e stk van de vorige toer en haak in elke stk 1 v, hv in de 1e stk van de vorige toer.
Afhechten en draden wegwerken.



Kanten randje:
Toer 1: Hecht een draad aan van de andere kleur in toer 14 [16] middenachter van het schoentje. Draai je werk, en haak verder aan de binnenzijde van het schoentje, 1 l, 1 v in dezelfde stk, 1 v in vlg 27 [31] stk, de toer níet sluiten! (28 [32] stk).
Toer 2-3 [4]: Begin met haken in de 1e steek van de vorige toer. 1 v in elke steek. Géén halve vaste om de toer te sluiten.
Toer 4 [5]: Begin met haken in de 1e steek van de vorige toer. *1 v in de volgende steek, 4 l, 1 v in de volgende steek. Herhaal vanaf * 14 [16] keer, halve vaste in de 1e steek van deze toer. Afhechten en de draden wegwerken.
Vouw het kanten randje om naar de buitenkant van het schoentje.


Het originele patroon vindt u hier:
http://www.hopefulhoney.com/2016/09/pink-lady-baby-booties-free-crochet.html




22 opmerkingen:

  1. Die zijn superschattig! Vind ze in alle 3 de kleuren even prachtig!
    Goed vertaald ook, bedankt voor de inspiratie!
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ha Sigris. Vraagje over de schattige schoentjes. Ik begrijp toer 14 niet helemaal. Moet ik beginnen met vasten,en de laatste een halve vaste. Of is het vasten en halve vaste,tot de toer af is? gr fenny

      Verwijderen
    2. Wat Lief dat je nog een ander patroontje hebt geplaatst, ik kwam er ook niet uit en dat heb ik nooit! Ik haak heel veel! Dank je voor het nieuwe patroon

      Verwijderen
  2. Leuk dat je weer een patroontje geplaatst hebt!
    Het was erg stil op je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn echt super schattig en makkelijk te maken, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt leuk, hopelijk komt er gauw nog een blog, zijn zo leuk van jullie?
    Doen jullie ook aan vertalen van patronen die ik zelf gevonden heb?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schattig slofje! En ook duidelijke beschrijving. Alleen weet ik niet of je nog een losse moet maken als ik de volgende toer begint vanaf het zooltje?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat schattig schoentjes zijn dat vind ze echt geweldig.
    En ook hele duidelijke uitleg dank u wel.

    Groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ga ze maken in roze en mintgroen, beide dochters zijn zwanger !! Dank je wel voor het duidelijke patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. prachtig dank je we voor het patroontje liefs martine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mooi, mooi ik maak die voor mijn tweelingkleindochtertjes! Heb nog ongeveer anderhalve week tijd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor het patroontje heel schattig zijn ze.........liefs Marij.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi hoi. Is toer 6 wel goed. Kan toch niet zelfde als toer 5 zijn.
    Groetjes Dinie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je goed leest zijn die niet gelijk. Bij toer 5 doe je 2 vaste samenhaken en dan nog een vaste, bij toer 6 doe je alleen nog samenhaken zonder een vaste er tussen.

      Verwijderen
  12. Echt heel erg leuk,deze bootie.s.
    Alleen toer 14 begrijp ik niet helemaal. Moet ik een toer vaste,of halve vasten doen? Of de eerste een vaste,en de rest halve vasten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een rondje vaste. De halve vaste is om te sluiten.

      Verwijderen
    2. Dank voor het patroon, leuk! Heb nu de zool, naald 3,5 maar is 8 cm. Hoe kan ik dit patroon vergroten?

      Verwijderen
  13. Hoi waar vind ik het patroon van de meisjes slofjes rechtsboven op de pagina die met het roosje dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi.
    Toer 7 staat 4×stsh maar ik kan in alles daarvoor geen stokjes vinden klopt dit?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Klopt toer 7 wel.
    Daar staat in 4×stsh maar in de toeren daarvoor kan ik geen stokjes vinden of lees ik het verkeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtige slofjes en een fijn uitgeschreven patroontje. Bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen